Linköping kapade köerna och fick fler att använda näsmask
2024-09-06Ledtiderna har på bara ett fåtal år kortats från 17 månader till som mest en månad (innan covidpandemin), alltmedan olika effektiviseringskrav hägrat. Över landet skiljer sig köerna stort – och utprovningsprocessen också. Enligt data från SESAR får i Sverige som helhet endast 7% av patienterna med sömnapné grupputprovning av CPAP.
Startskottet – en nätverksträff om sömnapné
Kerstin Olsson (i bild) på Region Östergötland är sjuksköterska sedan 35 år och jobbar sedan 2015 med utprovningar på CPAP-mottagningen i Linköping. Hon berättar att startskottet för att kapa köerna skedde 2017 i Västerås, under en nätverksträff om sömnapné och särskilt ett föredrag om grupputprovningar av masker. Historiskt har mottagningen haft ett särskilt intresse för att följa riktlinjer och, enligt Kerstin, “nörda ner sig i kurvor”. Efter träffen fick Kerstin än mer inspiration med sig!
Vårdförloppet för sömnapné, som bland annat är baserat på data från SESAR, har sedan lanseringen i fjol också spelat stor roll för riktlinjerna mottagningen följer. Målet med vårdförloppet är bland annat att “andelen patienter med välfung-erande behandling ska öka” och att “patienterna ska bli mer delaktiga i vården”. På CPAP-mottagningen i Linköping har kliniken och patienterna tagit sjumilakliv mot båda: i dag sker i princip samtliga av mottagningens utprovningar i grupp och patienten involveras tidigt i både utbildning och utprovningsprocess.
Kerstin lyfter flera aspekter som avgörande för CPAP-mottagningens goda resultat och glömmer samtidigt inte att nämna att Östergötland på samma sätt som andra regioner påverkats av effektiviseringar. Hon ser dessa som ett skäl att utforska nya vägar.
– Alla regioner har det ju tufft ekonomiskt. Därför blir det extra viktigt att se hur vi kan göra annorlunda.
Tidiga med digitalisering
Viss rationalisering har dock undvikits. Många andra kliniker har till exempel fått färre masker att välja på, men här stod kliniken emot. Kerstin nämner också att de haft infrastrukturfördelar i att Region Östergötland var tidiga med att tillgängliggöra data genom molnet när GDPR kom på plats, och passar på att lyfta hur enorm skillnad distansöverföringen gjort i CPAP-vården.
En väldigt inkluderande vårdprocess
CPAP-mottagningen tycker att de ligger långt fram “digitalt”. Samtidigt har mottagningen gjort flera saker annorlunda i vårdprocessen. Till att börja med sker mycket av mottagningens interaktion med patienten redan vid första kallelsen, och redan före pandemin valde mottagningen att samla utförlig information och egeninspelat utbildningsmaterial på sin 1177-sida. Näsmått fångas upp redan vid remissbekräftelsen och insatserna för att beskriva för- och nackdelar med framför allt näs- och helmask är gedigna innan utprovning. Evidens är ett ledord! Mottagningen lägger vid detta tillfälle också extra krut på att beskriva vilka uppföljningssymptom som patienten kan uppleva, och använder sedan en enkät för att fånga upp hur behandlingarna gått. Melodin är helt enkelt: en väldigt inkluderande vårdprocess.
Tiden med patient är det allra mest särskiljande enligt Kerstin. Mottagningen lägger hela två timmar på själva utprovningstillfället. Sammansättningen av grupperna vid dessa lyfts som en betydande fördel: med sex personer åt gången och blandade grupper öppnas för många relevanta diskussioner och en härlig dynamik. Hur organiseringen och samarbetet ser ut på och runt mottagningen är förstås också en förutsättning för resultaten som fås. Genom tvärfunktionella ronder, nära koppling till forskare, och tätt samarbete i teamen med både sjuksköterskor, undersköterskor, läkare och administratörer hålls upplevelsen för patienterna ihop. Här lägger till exempel administratören tid på att boka in förturerna. Även remitterande enheter är med på banan och engagemanget i sömnapnébehandlingarna har spridit sig tack vare flertalet kunskapshöjande insatser. Kerstin intygar att deras ansträngningar burit mycket frukt:
– Jobbet vi har lagt ner har vi sparat in många gånger om!
Tror på möjligheter med kunskapsutbyte över regionerna
Trots effektiviseringar har både kvalitet och ledtider förbättrats, men självklart behöver mottagningen hantera andra utmaningar framåt. I samband med covidpandemin ökade till exempel köerna något igen och nu ligger mottagningen på tre månaders kötid för oprioriterade fall. Bemanningen och möjligheten att behålla engagerade anställda är avgörande. I dagsläget hotar till exempel både anställningsstopp och en brist på öron-, näs- och halsläkare, och Kerstin ser att resurserna för den viktiga upplärningen och utbildningen av patienterna begränsas alltmer. Möjligheterna framöver ser Kerstin ligga i mer kunskapsutbyte över regionerna, spännande nya läkemedel och fler kvalitetsförbättringar tack vare både nya digitala, “smarta” förutsättningar, vårdförloppet och data ur SESAR.
Tack Kerstin för att vi fick höra mer om er verksamhet!
Kerstins tips
- Kika gärna på CPAP-mottagningens 1177-sida!
- Åk på nätverksträffar!